HIKE FPV – założenia projektowe


Hike render

Czy płatowiec przeznaczony do lotów FPV musi być wykonany z pianki albo konstrukcja musi być klasycznym samolotem z napędem ?

Też się nad tym zastanawialiśmy a odpowiedź była niezmiernie prosta – NIE !

Rozwój lotnictwa zawsze następował poprzez eksperymenty, przekraczanie kolejnych granic , próby, błędy i wyciąganie wniosków.

W myśl powyższego postanowiliśmy zaprojektować płatowiec do lotów FPV według poniższych założeń:

  • Solidne 3 m rozpiętości.
  • Motoszybowiec (bo jednak starty z holu, to już egzotyka).
  • Łatwe lądowanie w punkt.
  • Śmigło nie może zasłaniać obiektywu (czyli napęd pchający).
  • Muszą być klapy, żeby rozszerzyć zakres prędkości.
  • Neutralna stateczność spiralna, żeby nie pogłębiał, ani nie luzował krążenia.
  • Musi być w pełni rozkładalny, zarówno do transportu, jak i żeby wymiana pojedynczych części nie była problemem.
  • Musi posiadać bardzo łagodną charakterystykę przeciągnięcia, bo latając FPV mniej czuć, czy już blisko przeciągnięcia (ma się gorsze czucie prędkości).

Z takimi założeniami w ruch poszedł komputer, kawa, cola, trochę oprogramowania. Temperaturę podnosiły parujące głowy.

Po niemałym czasie spędzonym nad projektem, wykrystalizował się on jakoś tak :

Dane techniczne prezentują się zaś tak:

  • Rozpiętość – 3,2 m
  • Powierzchnia nośna – 75.5 dm^2
  • Długość – 1410 mm
  • Profile – specjalne dla tego projektu

Tak się prezentuje nasz podejście do spełnienia założeń:

  • Podwójny kadłub ma umożliwić umieszczenie śmigła z tyłu i niezasłanianie kamery.
  • Skrzydła mają 4 serwa w sobie, zarówno do klap prędkościowych, jak i do Butterfly’a. Rozmiar klap jest na tyle znaczący, że najpewniej będzie się dało wypuścić butterfly’a i wylądować z wdziękiem spadochronu.
  • Rozkładalność prezentują rendery. Jeszcze przed nami wymyślenie tego od strony elektrycznej.
  • O charakterystyki lotne dbają specjalnie zaprojektowane profile.

Tyle projektowania, czas na brudną robotę – w następnym wpisie.